Concert d’ouverture de la saison 2009-2010
published on 10/09/2009 in 2009

The mardi 29 septembre 2009 à 20h30 par les Chœurs de la Maîtrise de la cathédrale et Yves CASTAGNET aux grandes orgues, sous la direction de Lionel SOW

Mardi 29 septembre 2009 à 20h30

Masters of Notre-Dame de Paris
Chœur d’adultes, Jeune Ensemble
Grand Orgue : Yves CASTAGNET
Conductor: Lionel SOW

 

Maurice DURUFLÉ (1922-1986)
Quatre Motets sur des Thèmes Grégoriens op. 10 pour chœur (1960)
Ubi caritas et amor
Tota pulchra es
Tu es Petrus
Tantum ergo

Prélude, Adagio et Choral varié sur le Veni Creator op. 4 (1930) (orgue)

Thierry ESCAICH (né en 1965)
In memoriam pour chœur et orgue (2002)
Œuvre composée pour célébrer le centenaire de la naissance de Maurice DURUFLÉ

Maurice DURUFLÉ
Requiem op. 9 pour soli, chœurs, orchestre et orgue (1947)

 

 

 

HOMMAGE À MAURICE DURUFLÉ

Près de 1 000 personnes étaient réunies sous les voûtes de la cathédrale pour ce concert d’ouverture de la Saison 2009-2010 de Musique Sacrée à Notre-Dame de Paris, qui fut un hommage à Maurice DURUFLÉ (1922-1986), organiste de l’église Saint-Etienne-du-Mont à Paris de 1929 à 1975, paroisse voisine de Notre-Dame de Paris.

Continuateur de Fauré et de Dukas, l’œuvre tant pour orgue que pour chœur de DURUFLÉ mêle constamment la souplesse de la mélodie grégorienne parée des harmonies modales les plus chatoyantes. Les Quatre Motets sur des thèmes grégoriens and the Requiem témoignent du même art de mêler « la charmeuse mélodie à la probe et savante polyphonie ». La production pour orgue de ce créateur est modeste, une demi-douzaine d’œuvres seulement. L’année de son installation à la tribune de Saint-Etienne-du-Mont en 1929, il compose sont triptyque sur le Veni creator, couronné du prix des « Amis de l’Orgue ».

L’hommage à Maurice DURUFLÉ s’illustra aussi par le motet In memoriam, pour chœur et orgue de Thierry ESCAICH, successeur de DURUFLÉ à l’orgue de Saint-Etienne-du-Mont. Thierry ESCAICH a composé cette œuvre en 2002 pour le centième anniversaire de la naissance de son prédécesseur.

La Saison 2010 accueillera Thierry ESCAICH au cours d’un concert d’improvisation au grand-orgue de Notre-Dame le 23 mars, et le 18 mai la Maîtrise Notre-Dame de Paris donnera en concert ses Trois Motets pour chœur et orgue.

 

 

The Requiem de Maurice Duruflé

Maurice Duruflé laisse une œuvre très restreinte dont chaque opus est un joyau. Mais une seule partition a suffi à sa gloire : le Requiem, achevé en 1947 dans sa version pour solistes, chœur, orgue et orchestre, puis adapté avec accompagnement d’orgue seul (1948) – version qui sera donnée lors de ce concert -, puis d’orgue et ensemble instrumental (1961).

Désireux de représenter « l’idée de l’apaisement, de la foi et de l’espérance », le Requiem trouve un équilibre miraculeux entre tradition et modernité, sensualité et piété, luxuriance et sobriété. Duruflé s’inscrit dans la tradition liturgique la plus ancienne en le bâtissant sur les thèmes de la Messe des morts grégorienne.

Omniprésents, les thèmes de plain-chant, chantés souvent textuellement, apportent paradoxalement une liberté immense au compositeur. Ils sont modaux : ils utilisent des échelles de notes analogues aux gammes majeures et mineures de l’harmonie tonale, mais dépourvues de leurs forces d’attraction. L’harmonie qui en résulte est très libre, les accords s’échafaudent et s’enchaînent de manière plus inattendue, générant cette impression de flottement, d’irréalité. De même, le rythme est d’une grande souplesse, car les mélodies grégoriennes ignoraient les rythmes stricts et les barres de mesure. Le chant grégorien révèle son infinie plasticité, aussi rayonnant dans de simples passages a cappella que porté par l’orgue et une harmonie exubérante.

Claire DELAMARCHE
100 chefs-d’œuvre de la musique classique
First Éditions

Yves CASTAGNET

Yves Castagnatt performed his musical studies at the Conservatoire National Supérieur of music and dance in Paris, in the classes of organ, harmony, counterpoint, fugue, orchestration and improvisation. These studies were rewarded by several first prizes, among them a first organ prize in 1985.

In 1988, he won the Grand Prix of interpretation at the International Grand Prix organ competition in Chartres. He then began a solo career that allowed him to perform regularly in France as well as abroad.

In addition to his solo activities, Yves Castagnate dedicates a very large part of his time to the profession of liturgical organist. Since 1988, he has been titular of the choir organ of the Cathedral of Notre-Dame de Paris, where he accompanies daily the offices sung by the master of the cathedral.

Both a recitalist and a continuationist, Yves castagnate is very attached to the accompaniment of the singers. As part of the mastery of Notre-Dame de Paris, he teaches interpretation to the singers of the adult choir, whose productions he regularly accompanies in concert. He is also invited by other courses, such as the Concert of Astrée (Emmanuelle Haim), the choir of Radio France or the choir of the Université Paris-Sorbonne.

Yves Castagnate's discography is hailed by the highest awards of the specialist journals: Dupré (Symphony-Passion And Evocation) and Viere (First And Second symphonies) to the large organs of the Abbey Saint-Ouen in Rouen, at Sony; MendelssohnThe Six Sonatas) to the great organs of the Church of Masevan and Duruflé (Requiem) to the great organs and with the mastery of Notre-Dame de Paris, at BMG; And finally an album Liszt, Reubke, Schumann, Mendelssohn to the great organs of the Church of the Madeleine (Paris) at MKI. At the end of 2005, he published at Intrada a disc Dupré with the great organs of Notre-Dame de Paris, with the programme The way of the Cross and the Second Symphony, in C sharp minor (Intra020), a disc that was emphasized by music critic and received a Diapason d'or. He also appeared in the double CD gathering the best moments of the 2004/2005 season of Concerts in Saint-Étienne-du-Mont (Paris), where he played Mendelssohn, Viere, Widor and Dupré (Intra018).

 

Lionel SOW

After training as a violinist, first at the Conservatoire Supérieur de Paris C.N.R. (1st prize in 1996), then with Annie JODRY at the National School of Music of Fresnes (Virtuosity Award in 1998), Lionel SOW turns to the choir direction.

He took a musical training at the C.N.R. and at the Conservatoire National Supérieur de Musique et de dance in Paris, crowned by numerous first prizes: harmony, counterpoint, Fugue (in the class of Thierry ESCAICH), choir direction (in the class of Patrick MARCO), direction of Gregorian chant, Twentieth century writing and Renaissance counterpoint. He obtained the certificate of competency in the direction of vocal ensembles in 2005.

Along with singing studies with Nicole FALLIEN, and conducting with Jean-Jacques WERNER, he took over several vocal ensembles specialising in early and baroque music.

With the mastery of the small singers of Saint-Christophe, which he runs since 1995, he recorded in 2000 the Requiem and the Wailing by Jean GILLES, en 2003 LA Matthaüs Passion of H. Sch Ütz and En 2004 Geistliche Lieder by J. BRAHMS and A. BRUCKNER.

In January 2000, Lionel SOW was the artistic director of the ensemble vocal Les Temperamens, and in September 2002, he became assistant to Nicole CORTI in the mastery of Notre-Dame de Paris where he led the children's choir.

Since 2004, he regularly conducts the choir of Radio France for a capella concerts or the preparation of programmes with orchestra.

In September 2006, Lionel SOW took over the direction of the ensemble of Notre-Dame de Paris (Children's choir, young ensemble and choir of adults).

Light a candle at Notre-Dame